Janë tri palë varre të krushqve në komunën e Prizrenit që ende respektohen e bile edhe nderohen me ndezje qirinjsh
Në gjithë Komunën e Prizrenit tashëm dihet se janë tri lokalitete që kanë varre të krushqve ne Has vetëm në fshatin Romajë ka pasur “Vorre të krushqve” sepse atje thuhet se ishin takuar krushqit dhe u vranë deri tek nuset që i kishin varret e ndara nga krushqit. Kurse të moshuarit tregojnë se varre të krushqve ka pasur edhe në fshatin Zoj dhe në Piranë. Pleqtë hasjanë tregojën se kur janë prishur ato varre në Romajë ka pasur eshtra dhe ajo që ende flitet në këtë fshat ishin varret e nuseve që ende ishin ruajt flokët dhe dhëmbët bashkë me disa stoli, Thuhet se vetë banorët e këtij fshati patën rezistuar shumë që mos të prishen këto varre, Por, pushteti komunistë nuk i kishte pyetur dhe i kishte kërcuar keqas. Derisa pjesa e varreve të krushqve tek Lisat e Zojzit dhe në Piranë tek arat”Pas kishe” akoma mbeten si një trashëgimi e ruajtur.
Si në gjithë hapësirën shqiptare edhe në komunën e Prizrenit thuhet se kishte varre të krushqve, Ato janë në fshat n Zojz, mbasi ky fshat ka një histori të lashte burrërie sepse aty ishte vendtakimi i pajtimeve”Lisat e Zojzit”. Po kështu në fshatin Piranë që dikur thuhet si ishte një fshat që kishte pasur një zhvillim të hershëm historik. Agim Ndroqi, një burrë mbi të 90 para një vti lidhur me këto varre të Piranës pati treguar një ngjarje të dhembshme, Ai kishte dëgjuar këtë histori nga i ati Haki Ndriqi. Në këtë varre kishte dëgjuar se ishin vra mbi 200 krushkë, pastaj në fund edhe nuset u detyruan të vriteshn, Por para se te vdisnin kishin lënë amanet që aty të ndërtohej një kish shqiptarë , Andaj edhe sot ka një lokacion që quhet”Arat e paskishës” . Kjo histori ishte e përhapur të thuash në shumë fshatra të Durrësit për rastin e Piranës, por vete piranasit kishin pak njohuri lidhur me këtë rast., Derisa në Has ka vetëm në fshatin Romajë.Historia e varreve të krushqve është histori e njohur ndër shqiptar dhe të thuash se rrallë ka krahinë që nuk i kishte varret e krushqve, Në komunen e Prizrenit flitet më tepër për “Vorret e krushqve” në Roamjë të Hasit. por që banorët ende nuk janë në gjendje të saktësojnë saktë vitin e prishjes per të gjithë e dimë se në kohën e Rankoviqit janë prishur ato pra rreth viteve 1966 deri 1969 .Banorët e këtushëm si Mixha Din, mixha Zenun e po kështu edhe stjudjuesi i etnologjisë prof dr Nexhat Çoçaj flasin për këto vite .Në gjithë Komunën e Prizrenit vetëm në fshatin Romajë të Hasit ka pasur “Vorre të krushqve” sepse atje thuhet se ishin takuar krushqit dhe u vranë deri tek nuset që i kishin varret e ndara nga krushqit. Pleqtë tregojnë se kur janë prishurë ato varre ka pasur eshtra dhe ajo që ende flitet në këtë fshat ishin varret e nuseve që ende ishin ruajtë flokët dhe dhëmbët bashkë me disa stoli, Tani atu mbi ato varre është shkolla, Por,thuhet se vetë banorët e këtij fshati patën rezistuar shumë që mos të prishen këto varre, Por, pushteti komunistë nuk i kishte pyetur dhe i kishte kërcuar keqas, Tani në këtë pjesë gjendet shkolla e vjetër e fshatit, Kurse nga historia duhej se fshati Romajë ishte njëri ndër fshatra që kishte një histori të lashtë , këtu thuhet ka kaluar rruga në këtë “Via Egnenatia” dhe këto varre të thuash se ishin në llojë dëshmie, Sepse përmes kësaj rruge lidhej Tropojë e ng aty Shkodra.
Mest. Edhe sot vazhdon tradita që krushqit të thejnë rrugë
Kur ndodhte që të kishte dy dasma në të njëjtën ditë dhe karvanët e krushqve, bashkë me nusen kryqëzoheshin me njëra-tjetrën, askush prej tyre nuk hapte rrugë, se dasma i vinte ters, e veç të tjerash, hapja e rrugës do të ishte dhe një ulje për fiset që lëshonin fill në këtë mes. Lidhur me këtë zakon, ka dhe shumë legjenda, sipas së cilës, në disa fshatra në këtë anë si Romja , Rogovë e Hasit ekzistojnë disa varre, të cilat quhen “Varret e Krushqve”. Nuk dihet me saktësi nëse legjenda ka lidhje me të vërtetën, pasi këto kërkojnë kohë më të gjatë investigimi dhe punë shkencore, por ajo që na thanë, është se kishte ndodhur që në atë zonë, një ditë të bukur, dy karvanë dasmorësh që çonin nuset për në shtëpinë e dhëndrit janë përballur dhe asnjëra palë nuk tërhiqej prapa, askush nuk donte të hapte rrugë, gjë që solli një tragjedi dhe i ktheu dy dasma në dy varreza të mëdha .Pastaj për këto varre banorët kishin trashëguar edhe një si lutje pranë këtyre varreve, kështu aty historia tregonte së së fundi ishinn vra duke quajtur e duke mos u hasmura por duke u përqafuar edhe dy nuset që nuk njiheshin, Prandaj varret e tyre deri në prishje për këtë anë kanë shërbyer edh si varre të mira si barre ku vendoseshin edhe ndonjë nesër për dashuri që nusja ti dojë të familjes , Pastaj ishte një si rregull që para këtyre gurëve të vendosej ndonjë dhuratë e vogël ku kalimtarët nevojtarë edhe mund ta merrnin. Pleqë të këtij fshati tregojnë për “Kosova sot” se kjo ishte edhe arsyeja që dasmat bëheshin të thuash me marrëveshje të fshatit, pastaj edhe të fshatrave fqinje, Ngase asesi nuk kanë dashur që krushqit të takoheshin, Bile edhe sot e kësaj dite tregon prof dr Çoçaj. Krshqit jo vetëm në Has por kudo e thejnë rrugën, Ngase ka mbetur traditë e vjetër që thyerja rrugës së kryshqve ishte respekt për palen tjetër që mos të takoheshin. Meqenëse këto lloj përplasjesh mund të ndodhnin për shkak se dasmat mund bëheshin midis dy familjeve nga zona tepër të largëta me njëra-tjetrën,e gjithashtu, dasmat zhvilloheshin në muajin e vjeshtës, atëherë, gjithkush nga shtëpia e dhëndrit që shikonte për së largu në horizont, karvanin me krushqit dhe nusen hipur në kali teksa arrinin shëndoshë e mirë, jepte lajmin duke qëlluar në ajër. Krismat më tej pasoheshin nga dhëndri, që donte të tregonte se tashmë nusja dhe karvani, ishin të sigurtë nën mbrojtjen familjes së tij.
Varret e krushqve ishin më të mëdha se të zakonshmet për shenjë respekti
Një vend tjetër i rëndësishëm “Vorret e Mëdha”, siç quhet nga banorët e saj,kryesisht ato ishin varre krushqish, sepse gjithmonë supozohej se dikur njerëzit ishin më të gjatë dhe se varrimi i krushqve gjithmon ka ndodhur me rroba e shpesh bile edhe me kalin nëse ai është vra.Dy janë ritualet, përkushtimet dhe nderi që u bëhen të vdekurve. Ritualit me nderime me gurë të mëdhenj pa përshkrime dhe ritualet me përshkrime. Është shumë i rëndësishëm përshkrimi që hasim në këta dy ekzemplarë të gurëve, yjet, bërthama, shenja të origjinës, lindja, brezi dhe kthimi në tokë, në bërthamën prej nga edhe kemi dalë. Në të dy gurët e varrezave thuhet se ishin shenjat dhe simbolet që kufizoheheshin në lutje. Ritualet e varrimit në këtë kohë shënojnë pikën më të lartë të respektit ndaj anëtarëve të atij gazmendi siç ishte dasma. Prandaj, atëherë nuk lejohej që krushkë të mos shkonin fëmijë, por vetëm ata që ishin të zotët me luajë pushkën. Ngritja e varrezave madhështore me gurë të më-dhenj dhe me përshkrime tregon se ata edhe pse vriteshin respektoheshin shumë. Njohës i arkeologjisë dhe i kulturës së vjetër ballkanike, Shafi Gashi , fletë me respekt për varret e këtilla, varret e Romajës dhe zbulimi i këtyre varreve të vjetra ishte pjesë e historisë së gjithë Hasit dhe Përdrinisë . Të vdekurit duhej të jenë varrosur bashkë me veshjet e tyre, pasi aty u patën gjetur copa cohe, përmes të cilave shkonte gjilpëra e një fabule. Çdo varr kishte edhe ndonjë pjesë bronzi, unaze,pao ndonjë gjësend që siç duket ishin heshta a[po në fakt mund të thuhet armë e kohës së ngjarjes. Besimi tek këto varre ishte si një mit dhe si një legjendë bashkë, banorët kurr mbi këto varre nuk donin asesi të ngrinin ndonjë shtëpi apo ndonjë objekt tjetër, Romajasit e patën respektuar këtë pjesë të tokës si diçka bukur të shenjtë, Ngase ato vorre mendonim se ishin të shenjta, kohën e atyre vorreve nuk e dinim tregon mixha Din i cili edhepse ia kërkuam mbiemrin nuk na tha disa here . Ai tregon se ato vorre ishin të thuash si shenjë i moçme, Prandaj bile të varret e nuseve shpesh gratë qonin nezëra për të mos pasur kokëdhembje apo edhe për të nderuar vete ato vorre gjatë “Netëve të Mëdha” , Ato bile dërgonin edhe ndonjë lugë hallvë apo ndonjë simit, Nuk ka pasur përkujdesje të veçantë dikush. Por, ka ndodhur që kalimtarët po i zuri vona uria apo edhe etja aty kanë gjetur ndoshta edhe bukë e ujë. Mirëpo pushteti komunistë këto varre i zhdukën dhe mbi ato ka ngritur objektin e shkollës, banorët kategorikisht patën kundërshtuar,por nuk u morë parasysh kundërshtimi i tyre, Tashmë ato varre janë zhdukur dhe ka mbetur vetëm si pjesë e dikurshme e historisë së kësaj pjese të fshatit. Varret e krushqve vërtetë kanë histori më shumë se një dhembje. Kurse tani saherë në fshatra shkojë për të marrë nuse e thyejnë rrugën e kjo tregon se sa shumë respekt janë njerëzit, Saherë kalojnë pranë atyre varreve edhe sot e kësaj dite njërzit në heshtje po në një besim të çuditshëm gjuajnë monedha të imta bekri apo gratë ndezin qirinj./qendrapress.com/