Në shenjë kujtimi ribotojmë intervistën ekskluzive me pajtimtarin Maxhun Liman Gashi

Në shenjë kujtimi ribotojmë intervistën ekskluzive me pajtimtarin Maxhun Liman Gashi

Një  pajtim gjaku më  lë pa gjumë  me javë të tëra

     Intervista është zhvilluar me 9 shtator të vitit 2017,për të përditshmen më të lexuar të kësaj kohe ‘’Kosova sot’’.

     Tashmë me moshën  72  vjeçare  , është  haxhi Maxhun Liman Gashi,. Nga  Landovica, njeriu që  të shumtën e  kohës e kalon në  oda  pajtimesh. Ai  ka vendosur që për herë të parë të fletë  për “Kosova sot”  të  flas  për  pajtimet e  gjaqeve  tek shqiptarët. Kemi pasur raste  të shumta,. Në kohë  pajtimeve të mëdha  të  gjaqeve  bashkë  me  Anton Çetën  pata  marrë pjesë dhe  pata dhënë kontribut   në  134  pajtime gjaqesh. Atëbotë ishte  ashtu, Mirëpo pas lufte  unë   si anëtarë I Këshillit të Pajtimit të  Gjaqeve   vendosa  këtë  punë  humane  ta  vazhdojë. Pasi që  për këtë punë nuk  merrnin  nga askush  qofte edhe një  cigare duhan. Kjo në bëri të respektuar kudo që kemi shkuar dhe kjo na  bëri të gëzuar, Ngase kemi pajtuar 18  familje. Këtu së paku   mendojmë  patëm mundësi të shpëtojmë  18  jetëra njerëzish . Kjo na  nderon dhe na bënë  krenar’ pohon ai për  gazetë .Edhe pse  në këtë moshë ai arrin të mbajë  mend  dhe  të  citojë  pjesë  të   shumta  të  Kanunit e  Kur’anit  sepse   pohon  duke  sjellë  pjesë  të  këtyre dy kodeve  të  mirëfillta njerëzore  ata edhe  binden  fakteve se  gjakmarrja  është  një  çmenduri. Pastaj tregon se  historinë e popujve, një vend të veçantë kanë legjendat, gojëdhënat, tregimet për kreshniket dhe për ndodhitë e lashta, të cilat dhe pse kanë mbetur me autorësi anonime e shumica nuk janë shkruar në libra, në fakt i kanë rezistuar kohës, sepse janë transmetuar gojarisht e të pa ndryshuara brez pas brezi nga populli. Këto aspekte të traditës popullore, janë një thesar i çmuar dhe pjese integrale të historisë dhe e kulturës të popujve. Duke evokuar këtë të kaluar, hyjmë në kontakt e zbulojmë ate, që nuk është shkruar e kësisoj, shtojmë dhe hallka të tjera munguese në zinxhirin e ngjarjeve dhe të fakteve te shumta të historisë të popullit tonë. KJeto  shesh na  kanë ndihmar. Po ai  falënderoi\n pa fund  edhe  klerikët si  hoxhallarët dhe  priftërinjtë e  shehlerët që  ishin të  thuash shpesh edhe  bazamenti parësor  për të pajtuar një  familje. Në ato momente  kur e shohim se  humaniteti apo ligjet  në fuqi nuk e ndihmojë  familjen  atëherë  kalojmë tek  në historine e popullit shqiptar, tradita ka rol te veçantë, sidomos kur flitet për Kanunin e Lek Dukagjinit. Kanuni përbënte bazat juridike dhe etiko-morale të shoqërisë shqiptare, pra përfshin e ligjet, rregullat, normat, zakonet, doket, të cilat dhe pse nuk kanë qene shkruar, kanë mbijetuar me shekuj, sepse jane ruajtur me fanatizëm ne kujtesën e të pareve dhe janë transmetuar gojarisht nga populli ynë, me të njejtin mekanizem si jane ruajtur dhe transmetuar gjuha e bukur shqipe, folklori i pasur, zakonet fisnike dhe historia e jone e gjatë dhe e lavdishme. Për Kanunin është shkruar shumë, por ende nuk është shterur zbulimi i vlerave themelore e te veçanta, që përmban kodi i te drejtës zakonore shqiptare. Inspirimi per t’i u dedikuar studimit dhe analizës te Kanunit te Lek Dukagjinit, lidhet me nje dëshire timen të hershme dhe me jetën time ne .Sepse  I nderi  ima atë  Liman  Xhelili, siq e kanë qujatur shpejnjerzit ai ishet njeri  shumë  vizionar  dhe I ditur. Past jai më mësoi ri parimet se  po shkove në pajtim  kur mos lakmo, Po shkove në pajtim kur mos ano dhe po shkove në pajtim kur më  fol pa kandar, që do të thotë pa mat  mirë  fjalën. Unë  më  duhet të  veqojë  disa  pajtime të rnëdha  që i kemi bërë në  Rogovë  në Pnish  e mbi të  gjitha  dua  të  evokojë një pajtim  ër një rast në  Krumë të  Shqipërisë. Kur aty  kishe pasu rastin kur  ishin ngatëruar dy  familje  për një lis, Njëri nga ata  pati rastin të kërkoje  gjakun sepse me një  plumb kishte  vrarë një mashkull shtëpie. Kurse  po ai mashkull kishet shkrepur dy plumba dhe tjetai kishte mbetur gjallë, Pastaj kemi pajtuar raste shumë të rënda, pa I përmendur ato që tashë lidhen me martesa e shkurorëzime dhe  që   janë  mjaft të rënda  por,  që  lidhen  me  çështje  morali familjar.

Shpesh  kemi përdorë edhe  Besen e benë

          Maxhun Liman Gashi  I vetëdijshëm ër  rëndësinë e  familjeve  dhe  të  shuajnë  ngatërresa ata tregon se  shpesh  kanë konsultuar edhe  pjesën  kryesore Kanunit që përcakton në mënyrë të qartë se gjaku i derdhur duhet të shpaguhet, kuptohet se hakmarrja është e lidhur pazgjidhshmërisht me konceptin e “Gjakut”. Kërkimi i shkaqeve të një dhune të tillë kaq shpaguesve, e cila si pasojë rezulton në gjakderdhje, na pajis ne me çelësin për të shkuar drejt koncepteve të cilat ndërtojnë strukturën etike të Kanunit. Është e lehtë të zbulosh se katër konceptet, “Betimi”-“Beja”, “Besa” (besa është një betim për armëpushim), “Nderi” dhe “Miku”, bashkëshoqërohen me “Hakmarrjen”. Për shembull, kur një burrë është fyer, ai ka të gjitha të drejtat për ta rivendosur në vend nderin e tij duke vrarë fyesin. Kur një burrë ose një mik është vrarë, gjaku i derdhur duhet të shpaguhet. Në këtë mënyrë, që të katër konceptet, “Betimi”, “Besa”, “Nderi” dhe “Miku” do të puqen mbi konceptin e “gjakut” nëpërmjet një dhune hakmarrëse. Cili është sfondi etik që e bind një burrë të vrasë një ofendues kur ai është i turpëruar ? Pse është i detyruar një burrë të kërkojë shpagim kur miku i tij vritet? Kur përpiqemi të kuptojmë strukturën etike të Kanunit duke përdorur gjashtë konceptete: “Betimin”, “Besën”, “Gjakun”, “Nderin”, “Mikun” dhe “Hakmarrjen”, ne nuk ia arrijmë ta bëjmë një gjë të tillë, sepse na mungon një lidhje e rëndësishme në mes këtyre koncepteve. Prandaj  edhe  unë  und të them se  shesh  për Besë, për Bëjë më ka rast ë mos  flejë edhe deri në një  javë. Por  ajo që më  gëzon mua  dhe  të  gjthë  pajtimatrëve  është kur shtrihet dora e pajtimt dhe   fillojnë ato  familje të duhen e të respektohen më shumë se  sa  që janë respektuar më për. Ky është  kulmi I një  pajtim,i. Besoni këtë më  japin  frymë dhe kurajo që në oda  të  pajtimeve  të mbërrijë të vdesë   sepse  kjo më frymëzon shpirtin. Jemi popull i vogël të  kemi ende  hasmëri’ tregon për “Kosova sot”  Maxhun Liman Gashi. /Q.THAÇI/ www.QendraPress.com/