Prizreni dikur i njohur për mullinjtë që pos bluarjes ata ishin në shërbim të shërimit të mmemecllëkut të fëmijëve
Nga librat arkivore mësohet se Prizreni ka pasur 87 mullinj me ujë. Aktualisht funksionojnë ai i Maliq Germizajt në lagjen”Tabakhane” në Prizren dhe ai i Ramadan Bislimajt në fshatin Gurrë të Prizrenit. I pari tregon se tani e 300 vjet është pronë e kësaj familje e i dyti pohon se mulliri është mbi 200 vite në këtë vend,por pronë e kësaj familje është tani e gjysmë shekulli. Mulliri i vjetër i familjes Gërmizaj pas bluarjes ka shërbyer me qindra raste edhe për shërimin e memcllëkut të fëmijëve.
Në Prizren tek mulliri i vjetër i familjes Gërmizaj pra Mulliri i “Tabakhanës” është mulliri i Adem Aga Sokolit që ishte një pasanik i kohës dhe që në pronësi ka pasur edhe objekte tjera me vlera të larta arkitektonike, estetike dhe etnologjike si psh. shtëpia tradicionale . Mulliri është ndërtuar në shek XVIII dhe është rinovuar disa herë gjatë periudhave të ndryshme kohore. Mulliri ka të gjitha elementet e një mulliri tradicional të Ballkanit. Pra kemi hyrjen, vendin për kuaj, vendin për drithëra të pa bluara, vendin për drithëra të bluara, dhomën e mullingjisë, kanalin e ujit, etj. Kurse ajo e veçantë që pos bluarjes mulliri i ‘ Tabakhanes dhe ai në fshatin Gurrë kanë shërbyer edhe për shërimin e memcllëkut të fëmijëve. Pasi mulliri gjendet brenda kompleksit të tabakëve (përpunuesit të lëkurës) atëherë edhe ky mulli ka marë emrin mulliri i tabakhanës. Kompleksi i Tabakhanës gjendet në anën e djathtë të lumit Lumbardhë në mes të xhamisë së Ahmed-beut, Suziut, Mustafa Pashës , dhe ndërtesës së Beledijes. Arkitektura e “Tabakhanës” është ndërtuar sipas nevojës së teknologjisë së punës me ç’rast është shfrytëzuar lumi që kalon aty pranë duke ndarë një pjesë të saj në formë të kanaleve (jaz) për nevojat e tyre. Në vitet vijuese kjo zejtari vazhdimisht shkon duke u rënë, kështu që në vitet ’80-ta të shek. XX aty mbetet vetëm një objekt ku bëhet vetëm blerja (pranimi) e lëkurës, derisa ndërtesat tjera pjesërisht rënohen dhe pjesërisht nderojnë destinimin e tyre. Pas vërshimeve katastrofike të 17-20 Nëntor 1979 “Tabakahana” po thua se tërësisht u shkatërua dhe humbi pamjen e vet karakteristike kështu që tani kanë mbetur vetëm mulliri që ende është në funksion dhe ndërtesa pranë saj depoja e pranimit dhe shitjes së lëkurës. “Mulliri i vjetër i “Tabakhanës” ka rëndësi të madhe etnografike dhe arkitektonike. Ajo e ruan paisje dhe rekuizita origjinale të kohës, njëherit edhe procesi i bluarjes është tradicional duke shfrytëzuar fuqinë e ujit për fërkimin e gurëve që bën bluarjen e drithërave. Nuk duhet haruar se procesi i bluarjes tradicional është pothuajse e zhdukur fare në këto treva, ndërsa në Prizren është i vetmi mulli që është ende në funksion, kur dihet se Prizreni vetëm gjysëm shekulli më parë ka pasur mbi 15 mulli buzë rrjedhës së Lumardhit. Renovimi i i këtij mulliri aktualisht kap është stimulim për zejet dhe prodhimtari tradicionale që dita ditës po shuhen.Nëse nuk arrijmë të ndihmojmë që i vetmi mulli (“Mohikani i fundit”) që funksionon në Prizren, është vlerë kulturo-historike të Prizrenit: tha drejtori i Qendrës së Trashëgimisë Kulturore Samir Hoxha. Prizreni, sipas fakteve që tani më dihen dhe që shumica e mullinjve që kanë qenë funksional ishin të viteve 1900 deri në vitin 1970. Prizreni, dihet se ka pasur 17 mullinj, kurse në rajonin e Hasit ka pasur gjithsej 12 mullinj, në Përdrimi dihen dhe mbahen mend katër mullinjë, dy na fshatin Landovicë dhe dy në fshatin Piranë.Disa nga shënimet e vjetra flasin se komuna e Prizrenit ka pasur gjihtsejt 87 mullinjë.Mirëpo, mbamendja e qytetarëve dhe shënimet flasin për një numër më të madh.Mullinjtë zënë një vend të jashtëzakonshëm në thesarin e kulturës materiale dhe janë tregues i çmueshëm i evolimit të përpunimit të drithit njëherit kjo është edhe një faktorizim për zhivillimin e shoqërisë, andaj në gjithë botën e civilizuar tradita dhe historia e mullinjve ka një vend shumë të veçantë. Kjo vlen edhe për shtetet si; Gjermania, Danimarka, Finlanda etj. Eshtë karaktresitikë e veçantë se Përdrinia ishte dhe vazhdon të mbetet hambar i drithërave, por Prizreni me 17 mullinjët e vetë ishte një qytet i njohur në gjithë Vilajetin e Kosovës. Mullinjtë shumica e tyre kishin ahurin e bagëtive, pasi që ai shërbente për bartësit e drithit që atëherë ishin i vetmi transport. Derisa shumica e mullinjëve kishin odën e mullungjinjëve e ndjeri prej tyre kishte edhe odën e pritjes. Mullinjtë për një kohë të gjatë ishin dhe do të mbeten si një shembull më i mirë i civilizimit të arritjeve për ushqimin. Mullinjtë e Prizrenit kanë funksionuar kryesisht fal ujit të Lumëbardhit, kurse mullinjtë në fshatra kanë punuar falë krojeve dhe burimeve të vendeve të ndryshme.
Qindra fëmijë këtu kanë filluar të flasin apo të heqin belbëzimet
——————————————-
Nga trashëgëmia e lashtë tregon Maliq Germizaj e tani edhe i biri Agim Gërmizaj se në këtë mulli pos që ka pasur rëndësi bluarje e drithërave. Ajo që është edhe një veçanti e këtij mulliri është fakti se qindra fëmijë janë shëruar tërësisht nga memcëllëku i plotë apo edhe nga belbëzimet.”Kur flasim për këtë mrekulli më duhet të them se në kohën që ne punojmë e bile dhe sot, patëm rastin që një nënë solli fëmijën e vete që kishte pengesa të mëdha në të folur . Këtu sillen fëmijë dhe pranë kësaj çakalle, fjala është për faktin se këtu ka shumë zhurmë dhe fëmiju pak nga frika pak nga mundësia që të dëgjohet e të fletë ai edhe i teajkalon shpesh probleme dhe pengesat e të folurit, por kemi edhe raste kur sjellin ndonjë ushqim që ha apo pinë fëmijë , këtu e vendosin tek ky gur dhe fillojë lutjet e nenës dhe prindërti por edhe ne bëmi pjesë e kësaj lutje me lutjen.” Sikur kjo çakall që nuk ndalet, as goja e fëmiut kurr mos u ndaltë”, Me këtë rast tregon para disa vitesh kur një nënë kishte sjellë në fëmijë të plotë memec, Ishin ulur dhe ajo me lotë në sy se fëmija i sajë tashmë ka mbushur katëër vitë dhe nuk fliste, as një fjalë të vetme. Pas është ulur afër gurit dhe kur guri ishte duke bluar ai ka prekur një pjesë të blojës dhe për momentin ka filluar ët qajë e të bërtas nënë” ai si rast ka qenë si një rast i veçantë, pas atij rasti ende pa shkura një javë ai fëmijë ka folur normalisht, Por, kemi pasur edhe shumë raste kur fëmijë nga belbëzimet e mëdha nuk mund të flinin,menjëherë ata kur nga kjo zhurmë ata edhe nga fakti se ky gur ka një veçanti që të shërojë ata fillonin të flisni,”tregojnë babë e bir Maliq e Agim Gërmizaj. Njësojë këtë problematik e shpjegojnë edhe pronarët e mullirit të fshatit Gurrë.
Mest/Amanet familjar është për këtë shërbim të sëmundjes të mos mirret as edhe një cent i vetëm
Maliq Germizajt në lagjen “Tabkahane” në Prizren dhe tjetri i Ramadan Bislimajt në fshatin Gurrë të Prizrenit. I pari tregon se tani e 300 vjet është pronë e kësaj familje e i dyti pohon se mulliri është mbi 200 vite në këtë vend, por pronë e kësaj familje është tani e gjysmë shekulli. Mulliri në lagjen “Tabkahane” në Prizren, thuhet sipas historisë se fillimisht ishte në pronën e Soziut, e pastaj e Adem Aga Sokolit . Kurse trashëgimtari i këtij mulliri Maliq Gërmizaj,shpjegon se “Ky mulli tani e 300 vite,është pronë e familjes sonë, Dikur tregonte babai im nga ky mulli ka jetuar familja , jonë e madhe 60 anëtarshe, dhe ka jetuar tepër mirë, Mulliri dikur ka qenë fabrikë prodhuese, por tani sidomos nga paslufta mezi arrijë të nxjerrë idaren e varfër. Ska punë këtu më, këtu bijnë të bluajnë vetëm misër dhe kjo bëhet me ujem .”Ujem” është sasi e misrit që duhet ndalur, nga kjo aq pak fitohet saqë ndonjëherë befasohem se si edhe tashmë ende mbijetojmë. por, na mbanë shpresa se tani më ka filluar që njerëzia të interesohet për të blerë edhe thekër e tërshërë, për nevoja shëndetësore e kjo ndoshta edhe na ringjallë.” tregon ai. Por ai pohon se ne jemi të gëzuar që pos kësaj kemi arritur të ndihmojmë familje të shumë për të shëruar fëmijë e tyre nga memecllëku, Besoni ndihem shumë krenar kur arrijmë që një fëmije t’ia kthejmë të folurit ose ta bëjmë të fletë. Të gjitha këto shërbime kryhen falas dhe për këtë nuk guxojmë të marrim asnjë shpërblim,Sepse e kemi amanet të mos kërkojmë as edhe një “cigare duhan” siq thuhet pra qoftë edhe një cent të vetëm nuk guxojmë ta marrim,Këtë amanet të familjes e trashëgojmë ndër vit. Kjo është karaktetisitikë e këtij guri dhe kësaj çakalle pohon ai.
Qazim THAÇI