Pas goditjes nga motoçikleta,Nevruz Dajçi ka ndërruar jetë,varroset, sot ,në Prizren.
Pas një aksidenti që ka pësuar filigranisti i njohur prizrenas Nevruz Dajçi, ai i cili me fijet e filigranit pati gravuar figurat e njohura të Lidhjes së Prizrenit si Ymer Prizrenin, pastaj shtypin e lidhjes dhe pamje të shumta të qytetit Prizrenit. Dje ka ndërruar jetë në QKUK në Prishtinë , Ai ditë më përë ishte goditur nga një motoçikletë në Prizren dhe për pasojë nuk ka arritur t’iu mbijetojë plagëve.
Nevruz Dajqin nga komuna e Prizrenit, i cili ishte aksidentuar teksa po kalonte rrugën, për t’u dërguar me urgjencë në QKUK, aty ku po trajtohej që nga 14 prilli.
I njëjti ka ndërruar jetë gjatë ditës së djeshme. Nevruz Dajqi ishte një nga filigranistët më të vjetër të qytetit të Prizrenit, ku bënte punime argjendarie më të cilat jo rrrallë e ka përfaqësuar edhe këtë zeje jashtë Kosove, duke u shpërblyer me diploma e falënderime të shumta. Vite më parë edhe në një ekspozitë të hapur nga komuna e Prizrenit ai pati prezantuar punimet më karakteristike të këtij qyteti ,ku u patë vlerësuar lartë vlera e punimeve të Nevruz Dajçit. Ai sot varroset me iqindi në varrezat e Prizrenit do të mbahet mend gjatë në këtë qytet si një punëtorë i palodhur dhe mjeshtër i rrallë i filigranit.
IN memoriam.
Zeja e filigranit kjo zeje e Prizrenit,ngadalë do ti kthehet përsëri
Lidhja Shqiptare e Prizrenit ishte përpjekje serioze për mbrojtjen e integritetit tokësor dhe identitetit kombëtar të shqiptarëve. Të gjitha këto, tek ndjenjat e atyre që merreshin me artin e bukur të filigranit, në një formë ose në një tjetër, ata i bartën këto motive më vonë në punimet e tyre. Prizreni, për shkak të këtyre ngjarjeve dhe për faktin se ishte në qendër të vëmendjes, u ngrit në piedestal për punimin e “sermit”, ashtu siç e quanin argjendin. Kjo pastaj të gjithë zejtarët i qoi drejt bashkimit të tyre. Në kohën e dominimit të prodhimtarisë zejtare, Prizreni u ngrit në një nga qendrat më të mëdha zejtare në Ballkan. Në punëtoritë e shumta të këtij qyteti ushtroheshin më shumë se 120 lloje zejesh, nga më të ndryshmet. Prodhimet e zejtarëve prizrenas jo vetëm se shiteshin në tregjet e mbarë Perandorisë Osmane, por ato depërtonin edhe në vende tjera, madje edhe deri në Indi. Në veçanti është e njohur tradita e përpunimit artizanal të metaleve fisnike – filigrani. Prizreni sërish mund ta fitojë shansin e vet historik në kuadër të një impakti ekonomik e kulturor. Revitalizimi dhe mbrojtja e fondit të trashëgimisë kulturore si dhe inkurajimi në riaktivizimin e atyre veprimtarive karakteristike ekonomike, do të mundësonin që Prizreni të bëhet partner i denjë në bashkëpunimin kulturor e ekonomik me qytetet tjera të Ballkanit, Evropës Juglindore dhe më gjerë. Po veçojmë vetëm rastin e “kujunxhinjëve” siç janë quajtur kryesisht argjendarët. Dikur për prodhimet e këtyre kishte edhe një Çarshi që quhej “Çarshia e kujunxhinjëve”. Zejen e punimeve të argjendit dhe filigranit kryesisht e kanë përcjellë argjendarët e besimit katolik. Duke filluar me Pjetër Kolveshi, i cili pastaj e përcolli deri tek i biri Antoni e më vonë nipat Petrushi, Mateja, Lorenci, Andrrja etj. Meqë Prizreni vazhdoi të mbetet një qendër e tillë kryesore, ndoshta në gjithë Ballkanin, ata në vitin 1947 bashkohen në një kooperativë, e cila fillimisht pati emrin “Union “ e pastaj e mori emrin “Filgran” dhe së fundi “Famipa”. Në këtë fabrikë, e cila tuboi të gjithë filigranistët e këtij qyteti, prodhoheshin modele të kohës si: tavolina, argjendi, taketuke, çibuke etj. Pastaj monumente fetare i shkrinë në filigran si: xhamia e Sian Pashës, kisha, shqiponja dhe anije të ndryshme. Ishin të njohur filigranistët si: Orhan Shala e Eshref Celina. Por, krijimtaria e filigranit së fundi u shkri edhe në Shtëpinë e LSHP-së, karroca e Ismail Qemalit, busti Isa Boletinit dhe kurora të ndryshme me figurat e historisë, të cilat i punonte Nevruz Dajçi me të bijtë. Gjenerata e fundit e filigranistëve të njohur ishin edhe Faruk Shala, Shadi Kryeziu, Lon Bytyqi, kurse krijues të dalluar në filigran ishin edhe: Ali Jetishi, Nexhemedin Pasuli dhe Blerim Shishko. Fabrika “Filgran”, më vonë “Famipa”. Shumica e këtyre filigranistëve ende vazhdojnë të punojnë nëpër shtëpitë e tyre, kurse prodhimet e tyre tani kryesisht i plasojnë në bregdetin kroat, Turqi dhe shtete tjera si: Italia, Gjermania etj. Në sheshin “Shatërvan” të qytetit pas luftës traditën e filigranit e vazhdon argjendaria “Pali”, që mban emrin e dëshmorit të kombit, Pal Paluca. Pra, vëllezërit Palucaj (Ndue, Marjani dhe Kastrioti) nga fshati Mirditë e famullisë së Velezhës, prodhimet i kryejnë në shtëpi, kurse plasimin e bëjnë në Prizren. Në dyqanin e tyre punimet e filigranit kryesisht janë me motive kombëtare dhe fetare dhe sipas kërkesave. Aty vazhdon të jenë të paharruara me bukurinë e tyre punimet me motivet nga Prizreni, si: Shtëpia e LSHP-së, pastaj uniformat e UÇK-së, dhe pamje e motive kombëtare. Ndue Palucaj, njëri nga pronarët, gjegjësisht vëllezërit Palucaj, pohon se këto motive i punojmë me përkushtim, sepse zbusin shpirtin e ndjenjën e familjes sonë. Kemi edhe motive fetare si kryq e ndonjë motiv tjetër që i punojmë sipas kërkesave. Por, motivet kombëtare të figurave dhe kombit janë mbi 90 për qind. Kjo zeje është e vështirë, sepse punohet me përkushtim të madh dhe furnizimet bëhen edhe nga të tjerët. Edhe pse çmimet nuk janë të shtrenjta, megjithatë mund të themi se interesimi i të huajve për filigranin e Prizrenit është i madh. Filigranistët e Prizrenit punimet e veta i ekspozojnë në manifestime dhe festivale të shumta, prej nga kthehen mirënjohje dhe shpërblime të shumta. Nga një hulumtim është bërë me 500 respodentë. 42 % e respodentëve kanë deklaruar se në një formë apo tjetër e vazhdojnë traditën e zejes së filigranit, 24 % e pjesëtarëve të këtyre familjeve pohojnë se do ta vazhdojnë këtë zeje nëse krijohen kushtet në të ardhmen, 13 % pohojnë se nuk do ta ushtrojnë këtë zeje, sepse nuk kanë ku të punojnë dhe nuk kanë lokale personale, 8 % shprehen me dilemë se ndoshta edhe mund të vazhdojnë këtë zeje në të ardhmen, 5 % pohojnë se kanë dëshirë të merren me këtë zeje, 4 % frikësohen se mund të humbin të pamurit, 3 % flasin me skepticizëm për këtë zeje, kurse 1 % e të anketuarëve nuk dëshirojnë të flasin fare. Në pyetjen se sa e duan filigranin 75 % thonë se është mrekulli dhe e duan më shumë se arin dhe çdo stoli tjetër, 15 % thonë se filigrani është i bukur, por ndiejnë alergji nga mjetet e argjendit, kurse 7 % shprehen për arin e jo argjendin.Andaj drejtoresha e Drejtorisë së Turizmit në Prizren Sevil Kazaz për “Kosova sot: tha”Duke pa nevojën e domosdoshme se zeja e filigranit duhet t’i kthehet Prizrenit. lidhur me këtë të enjten në Prizren me rastin e ditës ndërkombetare të Turizmit, dhe në kuader te projektit për mbrojtjen e artizanateve, solemnisht hapet punëtoria për aftësimin e 30 nxënësve për punimin e zejes së bukur të Filigranit,projekt ky i mbështetur nga drejtoria komunale për Turizëm, drejtoria e Administratës së Përgjithëshme dhe zyrja e Unionit Europian në Prishtinë.Kjo shpresohet se do të ndihmojë rikthimin e kësaj zeje.”
Q.THAÇI